1.1.2015

2014 - MUUTOKSIEN VUOSI

1TALVI

TALVI: Vuoden vaihteen vietin vanhoissa kunnon kotibileissä, vanhalla kunnon lukioporukalla. Joululoman loputtua mun stressikerroin kasvoi about potentiaalisesti päivä päivältä. Kertauskurssit veteli viimeisiään, mutta kaiken sen ylppäriahdistuksen keskellä meillä oli ihan mielettömän hauskaa koulussa viimeisinä päivinä abivideota (click!) kuvatessa. Lukuloman alettua vietin lähes kaiken valveillaoloaikani nenä kiinni kirjoissa. Mutta sitä ennen juhlittiin penkkareita 13.2. ja voin sanoa, että se oli ehkä mun tähän astisen elämän paras päivä. Sitä vapauden ja riemun tunnetta rekan lavalla ei voi vaan sanoin kuvailla.

1KEVÄÄÄT

KEVÄT: Mun elämä alkoi uudestaan 21.3 vähän vaille kolme, kun kävelin ulos bilsan yo-kokeesta. Koulu oli ohi ja näin jälkikäteen ajateltuna kevät oli ihan mielettömän lepposta & kivaa aikaa. Oli abiristeiy, tein sijaisuuksia duunissa, josta tykkäsin ihan hirmusesti ja hankin kauppiksen pääsykoekirjat, ihan vaan todetakseni ettei se sittenkään ollu mun juttu. Vapun jälkeen lensin kolmen ihanan tytön kaa äkkilähdöllä Kyproksen auringon alle. Toukokuussa oli myös Tallink Floorball - paras mahdollinen lopetus mun säbäuralle. Viralliset kirjoitustulokset tuli ja sai mut kirjaimellisesti hyppimään riemusta. Toukokuun viimenen 2014 on päivä, jota en tule unohtamaan koskaan. Silloin mä vedin valkolakin päähäni gaudeamuksen soidessa ja vietin täydelliset ylioppilasjuhlat

1KESÄ

KESÄ: Tähän valikoituneet kuvat on paljon iloisempia, mitä se sitten oikeasti oli. Kaikki varmaan muistaa että alkukesä oli aivan jäätävän kylmä ja heinäkuussa riitti hellettä. No niistä en hirveästi päässyt nauttimaan, sillä mä paahdoin koko kolme kuukautta 40-tuntista työviikkoa fyysisesti raskaassa duunissa eli olin vaan tosi loppu. Kadehdin kaikkia kavereita, jotka lomaili, mutta toisaalta kyllä palkkapäivisin hymy oli aina aika leveä. Vaikka mennyt kesä olikin ehkä tyhmin vuosiin, mahtu siihen myös muutama ihan huippujuttu! Rento juhannus, huikee Ruisrock, villit 19-vuotissynttärit ja yksi viikonloppu vaan möksällä makaamista.

1SYKSYY

SYKSY: Ja noh miten se syksy on mennyt, sen voi aika hyvin lukea täältä. 20.9 tein varmaan elämäni repäsevimmän teon nousemalla lentokoneeseen, ihan oikeasti lähtemällä au pairiksi Italiaan, kohti tuntematonta. Enkä tähän mennessä oo katunut tota päätöstä kertakaan. Riminissä mua oodotti aivan ihana host perhe, 15 km biitsiä ja hyvät kulkuyhteydet lähes joka puolelle Italiaan. Alkuun vaivas yksinäisyys ja kielimuuri, mut sen jälkeen kun oon päässyt tutustumaan aika huippuihin ihmisiin ympäri Eurooppaa ei oo koti-ikävä montaa kertaa painanut. Eihän ulkomailla asuminen aina mitään herkkua ole, mutta suurimmaks osaks mulla menee tosi hyvin. Oon tosi onnekas mun perheen suhteen ja erityisen iloinen oon siitä, miten hyvät mahdollisuudet mulla on matkustella täällä. Oonkin käynyt muun muassa Bolognassa, San Marinossa, Urbinossa, Milanossa, Roomassa...

Kaiken kaikkiaan vuosi 2014 oli hyvä mulle. Sen varrelle mahtu muutama tosi raskas ja stressaava ajanjakso, mutta nekin palkittiin lopulta. Kuten otsikkokin sanoo, tänä vuonna muuttui paljon. Valmistuin lukiosta enkä tänä syksynä, ensimmäistä kertaa 12 vuoteen, palannutkaan koulunpenkille. Sen sijaan tein yhden elämäni parhaimpiin kuuluvan päätöksen lähtiessäni viettämään välivuotta tänne. Tänä vuonna on tapahtunut paljon. Mä oon kokenut ja nähnyt niin paljon uutta, että tuntuu melkein kuin oisin oppinut viimesen 365 päivän aikana itsestäni & maailmasta kahden vuoden edestä. Jätän tän vuoden taakseni ja otan ensi vuoden vastaan hymyssä suin. Vuodelta 2015 mä toivon opiskelupaikkaa, ulkomaan matkoja, mieluisaa kesäduunia, naurun täyteisiä hetkiä ja luonnollisesti, ettei mulle itelleni tai kenellekään mun läheiselle sattuisi mitään ikävää.

TRANSLATION: 2014 was year with many changes. In winter I study more than ever before but also had one of the best days of my life when we celebrate ending of classes and had penkkarit. After finishing my finals in end of March my life begun again. Actually I could say that the spring was the nicest and the easiest time of the year. I had substitute work that I really loved, I "study" for entering exam to economics but realized that it wasn't my thing, traveled extempore to Cyprus for one week and had blast in Tallink Floorball. In 31.5.2014 I graduated from high school and that's something I won't ever forget. But last summer was the worst in years: I worked 40 h per week to beginning of June till end of August and I was just so so tired. But there were also good things such midsummer, awesome Ruisrock, my bday party and relaxing weekend on our summer cottage. And well how has my autumn been...you can read it from here. In 20.9 I take the step to unknown and moved to Italy to be an au pair. And I couldn't be more satisfied with my decision. Host family of mine is just great and I've started learn new language, traveled a lot and met wonderful people from all around Europe. 

All in all this year was good for me. There have happened lot in my life and it almost feel like that I've learned about myself and world as much as usually in two years. For year 2015 I hope to get in to university, opportunities to travel a lot, to got a nice summer job, to have many moments with laughter and of course that anything bad won't happen to me or to my loved ones.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti