18.1.2015

HUOMIOITA ITALIASTA OSA 2

Tää postaus on roikkunut mulla luonnoksissa iän ajan ja nyt vihdoin sain tän julkastua! Ykkösosan pääset kurkkaamaan täältä

1. Italialaisilta löytyy ratkaisu ongelmaan kuin ongelmaan ja sen nimi on "just wait...", joo  no odotan odotan, mutta v*ttu mitä? Host perheessä asuessa ei näitä omalla kohdalla oo onneksi tullut vastaan, mutta mitä noiden vaihtareiden kaa on puhunut niin oli kyse sitten pankkitilin avaamisesta tai hajonneesta wlanista, niin odottamalla asiat paranee. Täällä odotetaan aina kaikkea, kaikkia ja kaikkialla. Eikä kenelläkään oo ikinä kiire mihinkään. Paitsi auton ratissa.

2. Tästä päästään sujuvasti taas siihen liikenteeseen. Mun host äiti kiros kerran ratissa, että kirjota sinne blogiis, että italialaiset ei kunnioita toisiaan liikenteessä. Ja se on harvinaisen totta. Hulluimpia musta on kaikki kakspyörästen kuljettajat...muistan nuorempana skobaillessani aina pelänneeni autoja, koska törmättäessä niin mä oon pienempi ja muhun sattuu. Paikallinen logiikka taas tuntuu olevan; että koska oon pienempi niin mahdun pienempiin  väleihin! Lisäks Italiassa on aika paha drink & drive -kulttuuri, en tykkää.

HI1

3. Italialaiset on tehty sokerista. Sillon kun tulin syyskuun puolessa välissä ja lämpötilat pyöri +20 jengi pisti menemään bootseissa ja nahkatakeissa. Sit kun lämpöasteet putos alle viidestoista niin oli jo aika vetää toppatakki niskaan, haha. Eikä täällä mennä muuten ulos jos sataa. Eikä lapsiakaan voi pistää sillon pihalle, nehän vois tulla vaikka kipeeks. Tosin hyvä mun on nauraa, oon vissiin muuttumas italailaiseks kun +10 ja mulla on päällä villakangastakki.

4. Yks juttu mitä täällä inhoon, niin talot on ihan hemmetin kylmiä! Sama homma minkä huomasin Englannissa 2012, Pohjoismaiden ulkopuolella ei vaan osata rakentaa taloja. Mä oon Suomesta, handlaan kyllä jos ulkona on kylmä, mut jos sisällä on niin hrrrr.

5. Mun host vanhemmat ihmetteli et mitä me Suomessa sit juodaan lounaalla, kun täällä se bisse tai viini on maailman normaalein juttu. Mut toisaalta tääl koko alkoholikulttuuri on ihan eri kun Suomessa. Esimerkiks mun lähi Conadissa on viinat & vauvanruoat samassa hyllyvälikössä. Että siinä sitä valistusta teille kukkahattutädit.

4

6. Täällä lapset on pitkään lapsia, ei kellään ala-aste ikäsellä oo puhelinta ja mihin ne niitä tarviskaan kun vanhemmat vie kouluun ja kavereille, eikä mihinkään mennä yksin. Välillä musta tää italialaisten mammojen holhous lähtee vähän lapasesta, mut toisaalta mut on ite kasvatettu kakarasta asti suomalaisellakin mittapuulla toimimaan tosi itsenäisesti. Joten kontrasti on aika kova.

7. Italiassa naimisiin mennessä kumpikin pitää oman sukunimensä, mutta lapsille annetaan isän sukunimi. Lisäks italialaisilla on vaan yks etunimi (kirkossa voidaan antaa kolme) mutta kaikissa virallisissa papereissa on vaan se ensimmäinen.

8. Tää ei nyt oo mitään uutta auringon alla, mut italialaiset on paljon kohteliaampia & ystävällisempiä kun suomalainen junttikansa. Yksin päivä semmonen noin 15 kesänen teinipoika pyöräili mun perässä useamman sata metriä kun luuli, että olin tiputtanut mun hanskat laukkua kaivaessa. Ja joka ikinen kerta kun oon ollu kaupassa jonkun parin hassun ostoksen kanssa, niin kassalla edellä oleva asiakas täyden ostoskorin kanssa on päästänyt mennään eka.


HI3

9. Italialaiset pojat ei oo pelkästään komeita tai söpöjä, vaan oikeasti kauniita. Aina tekee vähän mieli itkeä kun kadulla tulee vastaan joku pretty face, joka on paljon nätimpi kun minä. Ahahah.

10. Markkinat! Italiassa on markkinoita ihan kokoajan, Riminissäkin joka ikinen keskiviikko & lauantai. Eikä siellä oo myynnissä vaan ihmeellisiä hippikäsitöitä ja tilpehööriä, vaan oikeesti siistejä vaatteita! Tykkään, tykkään kovasti.

11. Täällä jos tilaat tavallisen kavin "caffèn" saat espresson. Sellanen meidän pohjoisten asukkien iso "normaali" kavi taas on nimeltään "americano".  Mutta kyllä "cappuccino" on vaan ylivoimasesti parasta! Niin ja Riminis sen keskiverto hinta on ehkä 1,30€.

12. Italialaiset käyttää sanaa beautiful mun korvaan vähän hassusti, mut toisaalta tääl "bellissima" on varmaan tavallisin ylistyssana, kun suomessa käytetään sitten muita adjektiiveja. Perus tervehdys on "Ciao bella / bello / belli!"  Suomessa en ikinä huikkais kenellekään mun jätkäfrendeistä vapaasti suomennettuna "hei komistus", (toisaalta omakin ilme ois varmaan aika priceless jos joku moikkais, että "hei kaunotar") mut täällä toi on suurinpiirtein yhtä neutraali kun "moi!"

HI4a

13. Poskipusut kavereita tervehdittäessä, yksi kummallekin poskelle. Alkuun piti taas vähän totutella tohon, mut nyt sujuu kuin luonnostaan! Kamut pliis saanko ruveta pusuttelemaan teitä Suomessa?

14. Mä asun pohjoisessa eli mafia ei täällä näy oikeastaan ollenkaan, (etelämpään mentäessä se onkin sitten käsittääkseni yhä edelleen vahvasti osa kulttuuria ja ihan tavallista elämää) mutta harmaa talous ja veronkierto on iso ongelma Italiassa. Varmaan puolet mun kavereista asuu ilman vuokrasopparia ja töiden tekeminen pimeästi on todella yleistä. On se täälläkin laitonta, mutta ei sitä kukaan kuulemma oikeasti vahdi.

15. Tätä viimeisintä on vaikea selittää mut se on vaan se yleinen ilmapiiri, se kun tuntee olevansa Italiassa. Kun kaikki on vähän rennonmpaa eikä mikään oo nyt ihan niin justiinsa. Tai edes sinne päin. Ehkä tätä voi vähän konkretisoida esimerkillä Riminin paikallisbusseista. Keskiovissa on isot tarrat joissa lukee "Do not enter" useammallakin kielellä, mutta kun dösä saapuu pysäkille kuski avaa kaikki ovet ihmiset kävelee sisään ja ulos eikä kukaan osta lippua, eikä kukaan välitä. Riittää kun pääsee perille. Italialaiset osaa vaan elää, elää enemmän kuin suomalaiset. Tässä kohtaa aina huokaillaan kavereiden kaa "Italians..." välillä ihaillen, välillä hiton turhautuneena. Tämmöselle fennoskandian asukille tää aiheuttaa harmaita hiuksia, kun välillä tuntuu että tässä maassa on ihan turha suunnitella yhtään mitään etukäteen, mutta samalla halusin ite oppia enemmän tollasta asennetta. Livin' da vida loca, se on kyllä espanjaa, mutta sopii tänne kuin nenä päähän. #vainitaliajutut

6 kommenttia:

  1. Tää oli tosi kiva postaus !:) ja samaistun kohtaan 4, ihan sama juttu oli Irlannissa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Ansu! :) hahaha joo voin vaan kuvitella...ihan kamalaa kun tekis välillä mieli pistää kaikki vaatteet talvitakkia myöten päälle sisällä XD

      Poista
  2. Ei apua! Luin tata vaan sillai nauraen kun tajusin samastuvani ihan taysin ihan joka kohtaan! :D livin la vida loca!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaha kuin hyvä! Ja kiva jos tykkäsit :) Mulle viel on useempi espanjalainen vaihtari väittäny, et joo ei Italia & Espanja oo ees niin samanlaisia...juu eipä

      Poista
    2. Mä oon aina aatellu et ne on tosi samanlaisii (tietty riippuu kans alueesta) mut etenki nyt ku oon tääl ollu ja lukenu sun kirjotuksii nii samaistuminen aika 5/5 :D

      Poista
    3. Siis niin mäki XDD no ehkä se on vaan niille vähän niinkun meille jos verrataan Suomee ja Ruotsii, haha

      Poista