19.4.2015

ENNEN JA NYT

12.1

Ai oliks mulla joku blogi vai? Kaksi kuvaa. Missä mä voisin olla ja missä mä olen. Mitä maisemaa mä voisin parhaillaan katsella ja mitä mä sen sijaan katselen päivästä toiseen. Auringonlasku Italian itä-rannikolla tai tällä hetkellä lähinnä värityskirjaa muistuttavat pääsykoemateriaalit. Ennen ja nyt. Elämässä täytyy tehdä valintoja. Miksi ihan liian usein ne oikeat valinnat ei ole niitä helppoja?

Kohta oon ollut kolme viikkoa Suomessa. Mielettömän ihanaa ja samaan aikaan aivan perseestä. Mun sosiaalinen elämä kulminoituu kirjaston kahvioon ja oon lyhyessä ajassa oppinut hirmu liudan uusia sivistyssanoja. Mä rupean sopeutumaan taas kotiin ja elämään täällä. Vaikka mun joka toinen lause alkaakin "Siellä Italiassa mä..." ja ihan jäätävä ikävä kaihertaa sydämessä jatkuvasti. Niin outoa, etten näe mun host-perhettä ja kavereita päivittäin. Mutta vähintään yhtä paljon kuin kaipaankin mun maailmalla olevia rakkauksia, iloitsen ystävistä täällä. Niistä joille voi puhua suomea ja jotka asuu kävely- tai vähintään lyhyen automatkan päässä. Ja oma perhe, paras ja pahin.

Lukemisen lomassa olen mä ehtinyt tehdä muutakin. Aloittaa säbän uudestaan kevään ajaksi, käydä lounaalla, istua iltaa, juoda yhden siiderin, yökyläillä, katsoa leffassa American Sniperin (pirun hyvä ja lähes yhtä ahdistava) ja kävellä pitkin Hakaniemen rantaa. Vaikka pojat onkin kaikki intissä ja meistä kukaan ei istu enää koulun punaisilla sohvilla, ei mikään ole muuttunut. Sujahdin elämään täällä takaisin niin helposti, kuin en olisi ikinä lähtenytkään pois. Rimini tuntuu niin etäiseltä, melkein unelta. Laitettiin just viestiä mun kaverin kanssa, joka oli vaan ensimmäisen lukukauden ja se sano tunnistavansa fiiliksen. Kaksi eri elämää. Ikään kuin en koskaan olisi ollutkaan Italiassa. Tänä viikonloppuna lukeminen ei kaiken muun takia sujunut niin hyvin kuin ois voinut, mutta huomenna onneks lähdetään kahen tytön kanssa mökille. Me kolme, koira, pääsykoekirjat ja vuoden ajasta johtuen ei mitään virikkeitä. Jihuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti