5.1.2016

2015

1winter
TALVI Koti-joulun jälkeen otin suunnaksi Sveitsin ja vuosi vaihtui Zurichin lumisissa maisemissa parhaassa mahdollisessa seurassa. Ja mitä Italian talveen tulee, niin se oli nimenomaan sitä la dolce vitaa. Viikot meni rutiinilla au pairina, aperitivoilla ja opiskelijabileissä. Lakkasin käymästä kielitunneilla, kun en oppinut siellä oo enää mitään ja tutustuin todella muutamaan sielunsiskoon. Viikonloput matkustelin pitkin Italian-niemimaata ja kävin niin Ravennassa, Ferrarassa, Venetsian karnevaaleilla kuin Sorrentossa ja Napolissakin. Tammi-helmikuussa olin sydänjuuriani myöten onnellinen.

2spring2
KEVÄT Maaliskuussa vietin viimeisiä hetkiä Riminillä ja omat tunteet oli ihan sekasin. Nautin lämpenevästä säästä ja jokaisesta hetkestä. Matkustin Firenzeen, Torinoon ja Cinque Terreen enkä ollut yhtään valmis palaamaan kotiin. Aprillipäivänä mun kone laskeutui Helsinki-Vantaalle ja vaikka oli parasta nähdä perhettä ja ystäviä, niin samalla olin aivan rikki. Pääsykokeisiin valmistautuminen oli sekavaa aikaa, luin hulluna ja samalla mulla oli kamala ikävä Italiaan. Mutta sen kokeen jälkeen, sillon vasta tyhjä olo iskikin. Mitä nyt?  Noh, mun host-perhe kutsu mut lomailemaan toukokuun lopuksi ja sen täydellisemmin asiat eivät olisi voineet mennä. Niiden kahden ihanan viikon jälkeen tuntui, että olin saanut Italiasta kaiken irti ja olin vihdoin valmis palaamaan kotiin.

3summer
KESÄ Se alkoi Suomeen tulemisesta ja kahdeksista yo-juhlista. Lomailin kaksi viikkoa, minkä jälkeen alkoi duunit. Vaikka töitä oli aika paljon, niin silti kesään mahtui ihan huippujuttuja. Mieletön Ruisrock, minimatka Ahvenanmaalle, illallinen Espalla, 3x20 -synttäribileet sekä juhannusjuhlinnat että kuubamot kaverin mökillä Fiskarissa. Kesä oli hyvä, mutta kuului siihen myös jälkikäteen ajatellen ihan naurettavaa sekoilua omien ajatusten kanssa sekä karvaita pettymyksiä. Mulle ei napsahtanut sitä hartaasti toivomaani koulupaikkaa Tampereen okl:stä, vaan se jäi raivostuttavan pienestä kiinni. Kesällä mä nautin elämästä, mutta olin myös kovin epätietoinen tulevasta.

4autumn2
SYKSY Niin, ja sitten se koitti. Tosi monet kaverit lähti maailmalle tai muutti muualle. Alkusyksystä mulla oli töitä vähemmän ja kävin avoimessa yliopistossa muutaman kurssin, mutta enimmäkseen mun teki mieli paiskoa lautasia seinään. Mua harmitti Suomeen, kotiin jääminen ja ravasin tupareissa, jotka oli ihania, mutta joiden jälkeen harmitti vielä enemmän. Kaiken kruunasi kahden viikon angiina, mutta sen jälkeen asiat kääntyikin yllätäen paaaaljon paremmiksi. Lähdettiin lomalle Cannesiin, mulle tarjoutui tilaisuus tehdä unelmieni töitä, tapahtui kaikkea hassua, oli synttäreitä, Halloween bileet ja ostin lentoliput maailmalle. Loppuvuosi menikin hymy huulilla.

Tiivistelmänä voisi sanoa, että 2015 on ollut vuoristorataa. Se on ollut yhtäaikaa mun elämän paras ja p*skin vuosi. Mä näin ja koin ja opin paljon. Italia, pääsykokeet, vapaus, kesätyöt ja loputtoman tuntuinen syksy. Mä en ehkä saavuttanut niitä asioita, jotka olisin halunnut tai mun olisi mielestäni pitänyt saavuttaa. Etenkin syksyllä tein päätöksiä, jotka osoittautuikin omasta mielestä harvinaisen typeriksi, mutta ehkä ne kaikki kuitenkin johti siihen että tällä hetkellä asiat on hyvin. Enemmän kuin hyvin. Jos mä olen jotain vuonna 2015 oppinut niin, sen että elämä on lähes pelottavan sattumanvaraista. Sitä saa ja on pakko suunnitella, mutta lähes poikkeuksetta se menee just päinvastoin kuin on suunnitellut. Mutta ehkä sekin on ihan okei. Katsoin viime viikonloppuna Satavuotias, joka karkasi ikkunasta ja katosi -elokuvan ja siinä oli yksi aivan huikea lausahdus: "Katuminen on turhaa, sillä ei kaduttu asia koskaan katumalla muutu katumattomaksi." Mä en tunnetusti harrasta uuden vuoden lupauksia, lupaan yrittää elää tuon ohjeen mukaan vuonna 2016.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti